התועלת שתהיה לטכנולוגיה על ההזדקנות ואריכות הימים

התועלת שתהיה לטכנולוגיה על ההזדקנות

תוחלת החיים עלתה לגיל 70 ויותר במדינות רבות. בשנת 2020 מספר בני ה-60 ומעלה היה גבוה יותר ממספר הילדים מתחת לגיל 5. הישגים מדהימים אלה נובעים משיפור בריאות הציבור, מתזונה טובה יותר ולאחרונה גם משימוש בחידושים טכנולוגיים, ביג דאטה ובינה מלאכותית שמטרתם לשפר את תוחלת החיים הבריאה ולעמוד בדרישות של האוכלוסייה בגיל השלישי.

טכנולוגיות חדשות ובני גיל הזהב

העלייה בטכנולוגיות החדשות תועיל להזדקנות בריאה ולאריכות ימים בכך שהיא תאפשר לאנשים לחיות חיים בריאים ומספקים יותר בגיל השלישי. למשל, חידושים טכנולוגיים שעוזרים לאנשים להיות פעילים פיזית, לנהל חיים עצמאיים (כמו על ידי זיהוי נפילות, טכנולוגיית בית חכם, גילוי מוקדם של מחלות וניהולן, שמירה על קשרים חברתיים להפחתת הבדידות או תכנון מיטות טיפולים מותאמות אישית).

אתגרי הטכנולוגיה

ההזדקנות בעידן הדיגיטלי מציבה לא מעט אתגרים. אנשים מבוגרים רבים לא מיודדים עם העולם הדיגיטלי ובניגוד לצעירים, הם לא חשים בנוח עם הטכנולוגיות החדשות. עם זאת, חדשנות והתקדמות טכנולוגית מחייבות את כלל האוכלוסייה להכיר כלים חדשים לאורך חייהם, בלי קשר לגיל שלהם.
פתרונות חדשניים – כמו טכנולוגיות מסייעות ושירותים דיגיטליים המותאמים לצרכים ולהעדפות של המבוגרים שבחבורה – טומנים בחובם פוטנציאל גדול לשיפור איכות החיים ולתמיכה בחיים עצמאיים, גם בגילאים המתקדמים יותר.
על מנת שניתן יהיה לקצור את היתרונות הללו, חיוני להבטיח שהכישורים הדיגיטליים הנדרשים יהיו מנת חלקם של כולם, שגם יישארו סקרנים.

  1. הטכנולוגיה יוצרת הזדמנויות להתחברות עם אנשים – קשרים חברתיים חזקים נחשבים כבסיס להשגת רווחה גופנית ונפשית. התועלת הגדולה ביותר שהטכנולוגיה מציעה לאריכות ימים היא יצירת הזדמנויות נוחות להתחברות עם אחרים.
    הרצון לתקשר דיגיטלית גדל במיוחד בתקופת הקורונה אבל לא נעלם אחריה. חשוב לרתום את הפוטנציאל הזה כדי לעצב חוויית משתמש המאפשרת התקשרויות חברתיות בעזרת אינטרנט שהוא אוניברסלי, מהיר וזול.
    טכנולוגיות דיגיטליות יכולות לשפר את איכות החיים של מבוגרים, לאפשר להם להזדקן בביתם או בדיור המוגן ולהישאר מחוברים ליקיריהם. למעשה, טכנולוגיות אלה עוזרות ליצירת סביבת עבודה ומקום מחייה לאנשים מבוגרים שיכולים לנהל חיים בריאים ופרודוקטיביים.
  2. שימוש בנתונים לטובת הציבור, מבלי לרמוס את זכויות הפרט – הודות ליישומי הסמארטפונים, קיימת היום טכנולוגיה המאפשרת להתחקות אחרי אנשים, לרשום את מיקומם ואת המידע הבריאותי שלהם ולעקוב אחרי ההיסטוריה הבריאותית שלהם. מידע זה יכול להיות חשוף לכל מי שצריך לראותו כדי לשמור על שלומם של המבוגרים. עם זאת, חידושים אלה טומנים בחובם גם סיכונים.
    למשל, קשישים שחווים ירידה בתפקוד הקוגניטיבי זקוקים לעזרה לשם קבלת ההחלטות המתאימות הנוגעות להסכמתם בסוגיות טכנולוגיות שונות. קשישים שבריאותם הקוגניטיבית איתנה, עשויים לא להיות מעודכנים בטכנולוגיה הדיגיטלית, כולל הסמארטפונים.
    ביפן, לדוגמה, הנחשבת ל׳חברה מזדקנת-על׳, נאספו נתונים בקנה מידה גדול על קשישים. מידע זה יכול לעזור לטיפול בבעיה של חוסר מידע אמין בצומת שבין הטכנולוגיה לאנשים המבוגרים. יפן תומכת בגישה הנקראת ׳גישה מורשית למטרה ציבורית׳. מדובר באיזון בין האינטרסים של היחידים ובין בעלי הנתונים (כמו מפתחי הטכנולוגיה והחברה באופן נרחב). ביפן מחפשים דרכים שיאפשרו להשתמש בנתונים לטובת הציבור, מבלי שמעשה זה יהפוך לתירוץ המאשר את רמיסת זכויות הפרט.
  3. בריאות רב-ערוצית הבנויה סביב הפרט – האנשת הטכנולוגיה תסייע להזדקנות קלה, מאושרת ובריאה יותר. אפשר להשיג זאת על ידי שיתוף פעולה קולקטיבי של בני אדם ומכונות. חיישנים מתקדמים, נתוני בריאות ואלגוריתמים של בינה מלאכותית יאפשרו לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לפתח:
    – אבחונים מדויקים
    – טיפול מותאם אישית
    – ניהול בריאות מותאם
    – וניטור יעיל
    וכל אלה, ללא ביקור בבית חולים. למעשה, בית החולים יבוא לבית הקשיש והטיפול בו ייעשה בכול מקום!
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *