הקשיים שבאים עם ההגעה לגיל השלישי

רבים יסכימו שהחיים מתחילים ברגע שאתה מגיע לגיל 60. מאידך, יחד עם כל היתרונות שיש בהגעה לגיל השלישי, הוא מלווה גם בלא מעט קשיים.

הגוף עובר שינויים

שינויים פיזיים הם החלק הבולט ביותר בזקנה, בעיקר בגלל שניתן לראותם גם כלפי חוץ. הגוף מזדקן עם הזמן והופך חלש וחולה יותר. שמירה על אורח חיים בריא יכולה להאט את קצב ההזדקנות אך לא לעצור אותה לגמרי. קשישים נאלצים להתמודד עם כל השינויים שהגוף שלהם עובר, ולפעמים מדובר בהתמודדות לא פשוטה. הזקנה מביאה איתה צרות פיסיולוגיות רבות – תחלואה גבוהה, החמרת מחלות כרוניות, הופעת מצבי חולי חדשים, עייפות, קושי בתנועה ועוד. תהליך ההזדקנות הפיזית מהווה את אחד הקשיים המשמעותיים ביותר עבור הקשישים.

ירידה ביכולות קוגניטיביות

תהליך ההזדקנות לא מביא איתו רק מחלות רבות וקשיים פיזיים, אלא גם גורם לירידה בתפקוד הקוגניטיבי של הקשיש. הפגיעה הראשונית והבולטת ביותר הינה פגיעה ביכולות הזיכרון של הקשיש. הקשיש מתחיל לשכוח ולאבד דברים ואף מצוי בסיכון מוגבר לפיתוח דמנציה. בנוסף לפגיעה בזיכרון, יכולות גם להיפגע יכולות נוספות הקשורות במוח – קושי או אפילו חוסר יכולת של המוח לתת פקודות מסוימות לגוף למשל. קשישים עלולים למצוא את עצמם נתקעים לאחר ישיבה או במדרגות היות והמוח שלהם לא מצליח לתת פקודה לגוף להתרומם. במצבים כאלה יזקקו הקשישים לשכור שירותי סיעוד אשר ילוו אותם במהלך היום. כך אפשר יהיה לוודא שהם לא ייפלו ולא ייפגעו בכל צורה.

בדידות

הגיל השלישי מביא איתו שינויים רבים הקשורים לחיי היום יום של הקשיש – הילדים עוזבים את הבית ומקימים משפחות משל עצמם, יציאה לפנסיה והפסקת עבודה ועוד. הקשיש עלול להרגיש כי הוא מאבד מחיוניותו כאשר הגיע לגיל השלישי. פתאום אינו נזקק יותר כהורה ורק כסב או סבתא, פתאום אין לו עבודה ללכת אליה ופתאום הבית התרוקן לגמרי והוא מוצא עצמו לבד. תחושת הבדידות עלולה לגבור על הקשיש ולפגוע במצב הנפשי שלו בצורה מאוד קשה. לעיתים נזקקים הקשישים לקבל שירותי סיעוד פשוט כדי לא להיות לבד, בעיקר כאשר בני משפחתם לא דואגים לבקרם לעיתים תכופות. קשישים רבים הסובלים מבדידות מזדקנים מהר יותר ומצבם הגופני מחמיר בצורה קשה יותר. ישנם אף כאלה שמצאו את מותם בדירתם מבלי שאיש שם לב לכך.

אובדן עצמאות

אתגר מנטלי נוסף עבור הקשישים הוא תחושת אובדן העצמאות. תהליך ההזדקנות מחליש את גופו של הקשיש והוא נזקק לעזרה אף בביצוע מטלות פשוטות כמו להיכנס לשירותים. קיימים שירותי סיעוד רבים אשר יסייעו לקשישים להזדקן בכבוד. רבים מהקשישים יסרבו לכך פשוט בגלל תחושת אובדן העצמאות. הם יעדיפו להתמודד עם הקושי בעצמם גם אם לפעמים זה יהיה בלתי אפשרי, וכל זאת על מנת לשמור על העצמאות שלהם. תפקיד הילדים הוא להבהיר להם שמדובר בשירות מכבד ששומר על בריאותם.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *